Hunyadi Mátyás Általános Iskola
2022. Január
HKSzeCsPSzoV
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31

Keresés

"1ütt" - alsós művészeti kiállítás

 

A kiállítást megnyitotta: TOMÁN ZSÓKA néprajzkutató 

 

ELŐSZÓ

Hosszú leszek.

Hoztam motivációt.

Utána ígérem ...

 

I.

Sztori

Ez előtt a kiállítás előtt az 1m és az 5m nebulóinak a munkái voltak itt az aulában.

Az 1m egyik feladata az volt, hogy színes papírdarabokból készítsenek egy őszi fát.

Sokféle volt: fa, mosolygó napocska, hulló levelek, bokor; csak fa; fa és hulló levelek stb.

Amikor először rögtön akadt két kedvenc. Mindegyiken volt majdnem minden.

 

Aztán, mikor másodszorra néztem végig az elsősök fa képeit az aulában azon gondolkodtam, hogy ha nekem kellene a kiválasztani a 3 legjobbat, hogyan tennék?

És ekkor elbizonytalanodtam.

Mert mindenki megoldotta a feladatot.

Az is, aki minimalista stílusban, és csak egy piros törzsű, egyszerű gömbkoronájú, sok színes levelű fa volt a képén. Volt ahol a fa törzse ferde volt. Mert hát ilyen is van, de ezeken is megjelent az ősz összes színe. Egyértelműen őszi fák voltak.

Sőt, másodjára a legegyszerűbb kép már nagyon megfogott. Egy szál piros törzsű fa.

 

Ebben a kis személyes élményben több tanulság is van.

1. Ennyi sok jó alkotásból, némelyik döbbenetesen szép, nehéz választani.

De Benkő Csilla tanárnő és Báli Péter tanár úr megoldotta. Néha biztos komolyan törték a fejüket, melyiket válasszák?

 

2. Egy kiállítást nem árt többször is megnézni.

Hogy kinek-mi tetszik, azt a pillanatnyi hangulat is befolyásolja.

 

3. Ebben a kicsi aulában nagyon sok alkotás van. Ezek egyszerre befogadhatatlanok. Én is sokszor néztem az alkotásokat egyenként, igaz a telefonomon. És sok apró érdekes, humoros, különleges részlet van rajtuk. Idő kell a felfedezésükhöz. Nem mindegyik kép tud érvényesülni. Az erős színek vonzzák a tekintetet, elsikkadhatnak a pasztell, fekete-fehér alkotások.

 

4. Továbbá, jó ötleteket találhattok magatoknak. Tanulhattok egymástól. Nézzétek közösen is, és mondjátok meg egymásnak, mi tetszik a másik alkotásában a legjobban.

 

 

II. Csilla néni

1m

- Az ősz megjelenítése színfoltokkal, az őszre jellemző vonalformákkal + Őszi avar és lakói

- ELKÉPZELT FORMA KIALAKULÁSA: Őszlény kialakulási folyamata

 

- merész színekkel, vagányul

- Makány Márta divattervező, aki nagyon vagányul párosít élénk színeket, különleges formákat, nem a divatot követi, hanem a divatot, stílust teremt.

 

- ezt a termtést az elsősök is kiválóan tudják: nemcsak az avarlakó lények izgalmas megjelenítésével, de nagyon ügyesen, ötletesen változnak át az állatok.

Az ősz maga is egy nagy átváltozás a strandolós nyárból vacogós tél lesz

 

 (Én: az őszig jutottam volna el, abból is az első feladatig.)

 

ƩƩƩ Fantáziából és kreativitásból nincs hiány.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2m

1. Nyár: csoda-repülőm tervezése, nyári élmény

2. Nyár: csoda repülőm makettje

3. Repülő-origámi

 

Hát tényleg fantasztikus repülők születtek, nagyon ügyes elnevezésekkel.

Nehezebb helyzetben voltak az elsőknél, de ez így természetes, mert már bonyolultabb dolgot kellett megjeleníteni egy lapon, a nyári utazás élményt is.

 

ÉLMÉNY: ezt lerajzolni nehéz, mert ez bennem van, nem látom és nem is tapinthatom meg.

Nem mondhatom neki azt, hogy: Hé, te utazási élmény, gyere már ide, állj nekem modellt!

De vették az akadályt.

Látjuk a képeken a nyári élményt, jókedvet, repülőt, az utazást, országokat. Végül is, egy parádésan színes, izgalmasan, öt kontinensen átívelő utazás. Ahol Párizs és Hawai vezet a célállomások között.

(Sőt, a hajtogattak repülőt és magát a hajtogatást is le kellett rajzolni. Ezt a feladatott itt adtam volna fel.)

 

ƩƩƩ Biztos vonalvezetés, vagyis a másodikosok már rutinos rajzolók.

- Bátor színhasználat és emblematikus gondolkodás, jelképek használata: országokat, de nem úgy, h körvonal + név, hanem a legjellemzőbb jegyeket.

- Az elvonatkoztatás képessége a humor alapja is. Az életben nélkülözhetetlen a túléléshez, a kudarcok elviseléséhez.

 

 

3m

  1. Kedvenc állatom-valóságszerű grafikai megjelenítés

  2. Csoda állat_kedvenc állatom átváltozása

 

Itt már nagyon sok képen

- megjelenik a humor (pl1 róka, 2: malac kaméleon farokkal - az átváltozás állati nagymestere, nos a malac sandán figyeli magát, hogy biztosan ő-e ő, ez már dupla csavar 3: a kutya, aki a démoni, szürke teliholdnál felnőttek számára váratlan fordulattal egyszarvúvá változik, nem pedig vérfarkassá;

- megjelenik az arckifejezés, érzelmek: gyöngédség, elégedettség (2 cicás képen), a patkány kíváncsisága

- megjelenik az ábrázolt állat egyénisége: FF madár

- vagy ahogy az elősöknél az ősz milyensége, egy másik madárképen a madár madársága, lényege, légiessége, mégha a valóságban éppen olyan madár nincs is. EZ már egy átkötés

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

4m

Érzelem-allegórialény

 

Nemcsak arckifejezéseknek ábrázolnia egy érzelmet, hanem az egész képnek. Cím se kell úgy is kitalálhatóak kit – milyen lelkiállapot ihletett meg. Mit ábrázolt.

Pl. Vidám, szomorú - nemcsak legördülő száj van, hanem lekonyuló virág; az esőt kicsit sajnálom, düh-harag: villámok, tomboló szél, cafatokban lógó szoknya; de ráismernek egoizmusra, a menő-trendy figurára is stb.

 

A 4m-eseknek elvont fogalmakat kellett ábrázolni. Nem foghatjuk meg őket, mint egy falevelet vagy az aranyhörcsögöt, mégis nap mint nap találkozunk velük, látjuk, érezzük őket.

Az elvonatkoztatásnak itt már jóval összetettebb formáját látjuk: az allegorikus ábrázolásmódot.

 

Sőt, van ahol árnyék. Fényviszonyok.

Perspektíva. (ami 7.-8.ban lesz tananyag). Ez már szerves része a művésszé válás folyamatának. Vagy azok lesznek, vagy nem, de ez a megkívánt minimum, ahonnan tovább lehet lépni.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

III. Péter bácsi

Egy csoda. Hogy egy kicsit fokozzam: lenyűgözően pazar.

Minden igaz, amit eddig elmondtam:

  • burjánzó fantázia és valóság természetes egyvelege

  • színparádé és letisztultság

  • szimbolika

  • vicc, geg, humor – a komikum különböző formái, akár tudatos, akár nem

  • helyenként már bonyolultabb ember-ábrázolás     

FELADAT:

2-3m: egymás mellett ülve, azonos stílusban, összhangban 1ütt dolgozni egy város folyamon.

Péter bácsi mindössze annyit tett, hogy előre bejelölte az utat.

 

2m

- nagyon lendületesek

- átüt az öröm, ahogy belevetették magukat a munkába

- néhol már ügyes emberábrázolás. (Ha nem mondjátok el .... én csak pálcikaembert vagyok képes rajzolni, viszont kritizálni azt, tudok.)

- külön elismerésem azoknak, akik festettek

 Az ecsettel bánni, formázni nehezebb, mint tűhegyű ceruzával, filccel.

- ügyes ötletek: Meseország holdját felhő takarja el, de az is lehet, h denevér, de pont ez a jó, hogy teret hagy a képzeletnek, és amíg ezen filózom Meseországban vagyok én is.

MÉG NAGYON SOK MINDENT MONDHATNÉK de ... a 3m is dolgozott 2 vendégművésszel.

 

3m

- Képi és nyelvi humor egyszerre van jelen: kéményből kirugózó Jancsibohóc, vagy a fekete várban sejthető ügyetlen boszorkány felkiáltása: Végre sikerült a főzet!, 2:1 megoldás: csukott szemmel, durmolva szundikál egy halacska.

- Vicces, szellemes megoldás: Nem normális bolt

- Itt már jól megkülönböztethetőek a fiú-lány rajzok

- Aprólékos kimunkálás, díszítés több helyütt: könyvtár és út indás díszítése, a sok osztatú kupolás palota, apró színes télgák és cserepek.

- Mindennapi élet: templom, könyvtár, könyvesbolt és ezer hely ahol vásárolni lehet, börtön keveredik Csodaországgal:

- szárnyak nélkül repülő szarvas, és mindenféle képzeletszülte lény,

- és az apró gegek: repülő szőnyegen napozó lány, menekülő halál, angyalszárnyú fellegekben járó szerelmesek – ez már a boldogság allegóriája,

- vagy csak kis finomságok: szélkakas, fekete hattyúk

Érdekes, iskolát senki. Vagy …

- És némi horror, ha nem látnánk elég banyát, tűzokádó sárkányt vagy lövöldözést, akkor jönnek a repülő véreres szemek.

 

4m

 AZ ŰR

- Űr kiismerhetetlensége, bármi lehet ott, lehet h nem egy db, de egy vagon Milka csoki repked az éterben vhol a tudósok látóterén túl. Tudja valaki ellenőrizni? Még a NASA sem.

Első rész: az elszabadult fantázia.

- Majd: viccesen mondom, de nagyon értékelem, akiknek már nem elegendőek a csillagok, azok már a naprendszer valósághű meghódítására törnek. És festéssel, a festés különböző technikáival.

- Humor: Plútó kutya,teljes életvalójában, mint kisbolygó

 

 

IV.       A gyerekek alkotásairól.

Nincs rossz alkotás, mert úgy alkotnak, ahogy gondolkodnak.

- mindent átlelkesítő módon

- egyszerre élnek földi világunk valóságában és a maguk egyéni vonásokkal rendelkező mágikus univerzumukban. Így a nézőket is elvarázsolják.

- Illetve azért sincs rossz alkotás, mert nemcsak úgy alkotnak, ahogy gondolkodnak, hanem am ennél is fontosabb: nem kételkednek. Ezek a képek nem tudnak hamisak lenni. A gyerek nem tud giccset festeni.

 

Köszönet ezért az élményért a gyerekeknek, a tanároknak, köszönet a Hunyadi Mátyás Általános Iskolának.

Mert ez a kiállítás így 1ütt jött létre. (Ez a kiállítás címe is.)

 

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak, hogy meghallgattatok.

A kiállítást hivatalosan is megnyitom.

 

Képgaléria