Hunyadi Mátyás Általános Iskola
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Keresés

6.nap Szolyva - Vereckei-hágó - Beregszentmiklós

Tanulói projektnaplók részletei „HATÁRTALANUL!” 2018 Kárpátalja

Készítették: a 7. a oszt. tanulói

6.nap:

Szolyván meglátogattuk az Emlékparkot. A második világháború végén, 1944 novemberében létesített egykori gyűjtőtábor áldozatainak, a málenkij robot elszenvedőinek, a Kárpátaljáról elhurcolt 35.000 magyarnak állít emléket. A szolyvai Emlékpark jelképévé vált a kárpátaljai magyarság megrendítő sorsának. Szinte nincs is olyan magyar család Kárpátalján, akinek egy vagy két családtagja ne veszett volna oda. A dédnagypapámat is elhurcolták, sok szomorú családi történet szól ezekről az évekről.

A parkban van első világháborús emlékoszlop is, amelynél szintén tartottunk megemlékezést és elénekeltünk két világháborús dalt. Rendbe tettük az emlékmű és a magyar katonasírok környékét. Koszorúztunk és elhelyeztük szalagjainkat.

A Vereckei-szorosban kapaszkodott fel buszunk a hágó felé. A Vereckei-hágó a Máramarosi-havasok és a Keleti-Beszkidek közt biztosítja az áthaladást. Sokáig láthattuk a napfényben az őszi erdő szépségét, de ahogy feljebb értünk, már egyre nagyobb lett a köd és eleredt a hó is. Elérkezett a projekt csúcspontja: a Vereckei-hágó. Az utolsó szakaszon végig mondtuk a Himnusz minden versszakát. Megindító volt. A hágó tetején egy nagyszerű kilátóponton áll a magyar honfoglalás millecentenáriumának alkalmából emelt emlékmű, kb. 840 m magasan. Matl Péter munkácsi szobrászművész alkotása. Nagyon jó érzés volt ott állni, ahol Árpád fejedelem érkezett be őseinkkel. Koszorúztunk is ennél az emlékműnél, a szalagra mindenki ráírta a nevét. Sajnos, a havazás és a szél miatt hamarabb el kellett jönnünk. Sűrű köd is volt, így a panorámában itt fent már nem gyönyörködhettünk, de tudtuk, hogy előttünk a Kárpát-medence, hátunk mögött pedig már Galícia. Visszafelé láttuk az Árpád-vonal II. világháborús bunkerjeinek romjait és a Latorca medrében lévő harckocsiakasztó gúlák maradványait.

Beregszentmiklóson megálltunk és megtekintettük a felújítás alatt lévő Várkastélyt.

A kastély a XV. században épült. A „várúr” érdekes magyarázatát hallgatva megnézhettük, hogyan restaurálnak egy ilyen régi várat. Bementünk a falba is egy szűk folyosón, nagyon izgalmas volt! Az emeleten kis szobák is találhatóak. Ebben a várban ismerkedett meg Zrínyi Ilona Thököly Imrével. Megvan a várúrnő szobája is, ahol fontos tárgyalások zajlottak Munkács védelméről.

Este finom töltött káposztával vártak minket. A vacsora után leültünk közösen beszélgetni, ahol értékeltük az eltelt hat napot, mindenki elmesélhette, hogyan készült erre az utazásra, milyen elképzelései voltak előtte és mit kapott az út során. A nap legemlékezetesebb része a Vereckei-hágónál tett kirándulás volt, hiszen ott állhattunk, ahol régen őseink megérkeztek a Kárpát-medencébe.